Basisonderwijs onderbouw

Groep 1-2: Een dag uit het leven van de baas van het museum

  • Altijd al willen weten wat de baas van een museum moet doen op een dag? De klas wordt ontvangen door de baas van het museum en deze laat hen van alles zien en doen in haar museum. Voor veel leerlingen zal dit misschien een eerste kennismaking met een museum zijn en daarom staat het zelf ontdekken van het museum voorop tijdens de verschillende activiteiten. In kleine groepjes onder begeleiding van ouders ontdekken de leerlingen steeds weer een nieuw gedeelte van het museum
  • Beleven, verzamelen en ordenen zijn de belangrijkste elementen tijdens dit bezoek
  • Het programma vindt plaats in het gehele museum en sluit aan bij:
    Kerndoel 51 (eenvoudige historische bronnen, aanduidingen van tijd en tijdsindeling)
    Kerndoel 56 (cultureel erfgoed,objecten uit het verleden, verhalen)
  • Soort les: kennismakend, onderzoekend

Groep 1-2: Een dier is anders

  • In de omgeving van de eigen school gaan de leerlingen de verschillen ontdekken tussen zichzelf en tussen een aantal dieren uit hun directe omgeving. Hoe ver springt een konijn, hoe eet een hommel? Hoe graaft een mol en kan een slak wel eten? De leerlingen gaan op onderzoek uit en ervaren het zelf!
  • Dit programma is gemaakt voor alle soorten schoolplein en sluit aan bij de volgende kerndoelen:
    Kerndoel 40 (verscheidenheid en eenheid, instandhouding, relatie met de omgeving)
    Kerndoel 41 (het eigen lichaam, overeenkomsten en verschillen)
  • Soort les: onderzoekend

Groep 3-4: Sporen in het boseol kerkewei 2014 (6)

  • Verstopt door het museum zijn allemaal gewone maar bijzondere bosdieren te vinden. Gewapend met een speurtochtkaart zoeken de leerlingen de bosdieren door het hele museum. Is het gelukt om ze allemaal te vinden? Dan gaan de leerlingen aan de slag met een ‘sporendomino’ waarbij ze de dieren die ze gevonden hebben plaatsen bij de juiste sporen
  • Als extraatje ervaren de leerlingen ook nog welke speciale overlevingstrucjes deze dieren hebben om in het bos te overleven. Waarom klimt een eekhoorn eigenlijk met zijn kop naar beneden uit een boom? En wat doet een das met zijn lange nagels?
  • Dit programma is gebaseerd op de zalen Twente van Dichtbij en Planten en Dieren van Twente en het landschap Noordoost Twente. Bij het ontwikkelen is gekeken naar de inhoud en activiteiten van de volgende kerndoelen:
    Kerndoel 40 (verscheidenheid en eenheid, instandhouding, relatie met de omgeving)
    Kerndoel 41 ( overeenkomsten en verschillen)
    Kerndoel 47 (landschappen, flora)
  • Soort les: onderzoekend

Groep 3-4: Fossielenvinder

  • Ooit lang geleden leefden er mammoeten in Nederland, maar Nederland heeft ook onder water gelegen en het was hier zelfs een periode lang tropisch warm! Van het vasthouden van een mammoetslagtand tot het maken van een fossiele afdruk in klei en het zoeken naar echte dino-eieren, de leerlingen ervaren hoe het is om een paleontoloog te zijn. Bij de stegosaurus kunnen de leerlingen ook proberen te lopen als een echte dino
  • De les is gebaseerd op de Werkkamer van Meester Bernink en de Oertijdzaal en de volgende kerndoelen:
    Kerndoel 40 (verscheidenheid en eenheid, instandhouding, relatie met de omgeving)
    Kerndoel 47 (landschappen)
    Kerndoel 49 (bergen, de stuwwallen van Twente)
    Kerndoel 51 (informatie over heden en verleden en historische bronnen)
  • Soort les: kennismakend, onderzoekend

Extra activiteiten voor alle groepen:

Verwondervragen

Welke vogel zou je willen zijn en waarom? Wat zou de mammoet vroeger hebben meegemaakt? Zoek een heel grote dino-pootafdruk, hoe vaak past jouw hand erop? Dit soort vragen en nog veel meer vind je in bijna alle zalen van het museum. Deze verwondervragen inspireren om de collectie net even anders te bekijken, ervaren en ontdekken. Zelfstandig te doen maar ook in groepjes.

Safarispeurtocht

Wat staan er veel dieren in het museum en allemaal unieke dieren. Op de safarispeurtocht staan detailfoto’s van dieren uit het museum, zoals het oog op een pauwenveer of een schub van de zeekrokodil. Met de speurtocht in de hand moet je goed kijken en vergelijken, welke kleur, vorm, structuur, wat zou het kunnen zijn? De leerlingen gaan met de foto’s op zoek naar het juiste dier in elke zaal. Zelfstandig maar ook in tweetallen of kleine groepjes is dit een leuke manier om het museum te ontdekken!

Programma op maat

Activiteiten die aansluiten op het programma van de school of klas zijn ook mogelijk. Natura Docet Wonderryck Twente heeft een mooie collectie waar verschillende thema’s aan bod komen. Van lichtgevende stenen, fossielen, opgezette dieren tot tropen, Afrika, klimaten, voortplanting of evolutie. Via a.dullaert@wonderryck.nl kunt u contact opnemen over de mogelijkheden.

Contact

Voor overleg en informatie over het onderwijsprogramma kunt u contact opnemen met Anetta Dullaert, hoofd educatie, a.dullaert@wonderryck.nl of via 0541-35 13 25.