Basisonderwijs bovenbouw

Groep 5-6: Prooi of roofdier

  • DSC_0012+De leerlingen onderzoeken zelf via opdrachten de verschillen tussen prooi- en roofdieren. Ze ontdekken hoe de dieren zich moeten aanpassen om te overleven in de natuur. De opdrachten staan opgesteld tussen vogels, zoogdieren, vlinders, schedels en kaken uit de collectie. Na afloop worden de antwoorden klassikaal besproken.
  • Soort programma: onderzoekend
  • Dit programma sluit aan bij de volgende kerndoelen:
    kerndoel 40 verscheidenheid en eenheid, instandhouding, relatie met de omgeving
    kerndoel 41 het eigen lichaam, bouw en functie van het skelet, overeenkomsten en verschillen

Groep 5-6: Expeditie Wildernis

  • Expeditie Wildernis is een spannende dag buiten rondstruinen. Kinderen beleven onvergetelijke avonturen in de Twentse natuur vlakbij het museum. In het museum maken zij opdrachten en kijken door de ogen van de haas, de das, de kikker en de torenvalk. Vervolgens worden de kinderen buiten al klauterend, sluipend, bouwend en voedsel zoekend stoere bosbewoners. De dag draait om het beleven van de natuur, avontuur en heel veel plezier. Zelfs de pauze staat in het teken van vuur maken en broodjes bakken.
  • Het programma is een samenwerkingsverband met Natuur en Milieu Overijssel en kan ook als dagprogramma of schoolreisje worden aangeboden.

arno (61)Groep 5-8: Weet wat ik eet!

  • Tijdens dit braakballenpracticum gaan de leerlingen zelf aan de slag met een uilenbraakbal. Het bezoek begint met een korte introductie over uilen, wat eet een uil en hoe jaagt een uil. Aan de hand van een menselijk skelet en konijnenbotten wordt uitgelegd hoe de botjes  tijdens het practicum gedetermineerd kunnen worden. Vervolgens gaan de leerlingen zelf uitpluizen. De gevonden botjes mogen mee naar huis.
  • Soort programma: onderzoekend
  • Dit programma sluit aan bij de volgende kerndoelen:
    Kerndoel 39 milieubetekenissen, verwondering en schoonheid
    Kerndoel 40 verscheidenheid en eenheid, instandhouding, relatie met de omgeving
    Kerndoel 41 het eigen lichaam, overeenkomsten en verschillen

Groep 5-8: Overleven in weer en wind

  • Tijdens dit programma maken de leerlingen kennis met verschillende klimaten in Europa. In een korte introductie wordt het verschil tussen weer en klimaat duidelijk. Vervolgens ontdekken de leerlingen in tweetallen welke landen, klimaten en dieren bij elkaar horen. Het programma eindigt met een presentatie met opdrachten en weetjes over dieren in weer en wind.
  • Soort programma: kennismakend/onderzoekend
  • Dit programma sluit aan bij de volgende kerndoelen:
    Kerndoel 40 relatie met de omgeving
    Kerndoel 43 weer en klimaat
    Kerndoel 49 weer en klimaat, droge gebieden, bomen en bossen, bergen, water

Groep 7-8: Tot op het botaangepast voor website

  • Wat weten de leerlingen allemaal over botten? Daar begint dit bezoek mee, de leerlingen bekijken een aantal onderzoeksvragen voordat zij in het museum op onderzoek uitgaan. Hoe bewegen botten, wat is op een röntgenfoto allemaal te zien? Na afloop bespreken de leerlingen de resultaten in groepjes en presenteren zij hun bevindingen.
  • Soort programma: onderzoekend
  • Dit programma sluit aan bij de volgende kerndoelen:
    kerndoel 40 verscheidenheid en eenheid
    kerndoel 41 overeenkomsten en verschillen)

Groep 7-8: Loepzoeker

  • rietslenke (6)Tijdens dit buitenpracticum vangen én onderzoeken de leerlingen, gewapend met een visnet en een bak water, waterdiertjes uit één van de museumvijvers. Ze ontdekken welke kleine diertjes er allemaal onder het wateroppervlak leven, hoe de dieren zich hebben aangepast en hoe belangrijk schoon water is. Met een zoekkaart en loep worden de dieren gedetermineerd en nagetekend. Van stekelbaars en waterschorpioen tot salamanderlarve; de museumvijver zit vol met bijzondere dieren.
  • Dit practicum is, afhankelijk van het waterdierenseizoen, van april tot circa eind september, te volgen
  • Soort programma: Onderzoekend
  • Dit programma sluit aan bij de volgende kerndoelen:
    Kerndoel 39 Milieubetekenissen, verwondering en schoonheid
    Kerndoel 40 Verscheidenheid en eenheid, instandhouding, relatie me de omgeving
    Kerndoel 41 Overeenkomsten en verschillen, voortplanting van dieren

Groep 7-8: Excursie Lutterzand

  • Tijdens deze excursie krijgen de leerlingen in het Lutterzand, aan de oever van de Dinkel, uitleg over het ontstaan van het Twentse landschap, de ijstijd, tropentijd en het meanderen van de rivier. De wandeling voert langs verschillende belangrijke punten van dit aardkundig monument De excursie kan worden uitgebreid met een bezoek aan het museum.
  • Soort programma: kennismakend
  • Het programma sluit aan bij de volgende kerndoelen:
    kerndoel 47 landschappen, recreatie
    kerndoel 51 tijdsaanduiding, tijdsindeling, informatie over heden en verleden, historische bronnen

Extra activiteiten voor alle groepen:

Naast de verschillende themaprogramma’s die speciaal ontwikkeld zijn voor de specifieke schoolgroepen zijn er ook los te boeken activiteiten. Handig voor een combiklas of meerdere klassen tegelijk!

Verwondervragen
De verwondervragen inspireren om de collectie net even anders te bezien. Bij elke zaal zijn prikkelende, verrassende en spannende vragen bedacht die geschikt zijn om zelfstandig of in groepjes te beantwoorden.

Safarispeurtocht
Op de speurtocht staan detailfoto’s van dieren uit het museum, zoals het oog op een pauwenveer of een schub van de zeekrokodil. De leerlingen kunnen aan de hand van deze aanwijzingen op zoek naar het dier in kwestie en de naam opschrijven voor de eindoplossing. De speurtocht kan individueel of in groepjes worden gedaan en is een erg leuke manier om het museum te ontdekken!