Basisonderwijs onderbouw

20140320 De Linde groep 1-2 Pratende Stenen (17)

Groep 1-2: Pratende Stenen

  • Een les voor de allerkleinste museumbezoekers waarin ze de geheimen ontdekken van stenen.
    In groepjes onderzoeken de kinderen stenen en ordenen ze op soort, kleur, gewicht, grote, etc..
    De kinderen mogen ook een eigen steen meenemen om de proefjes te doen.
    Als afsluiting gaan de kinderen in groepjes het museum bekijken.
  • De les is gebaseerd op de Oertijdzaal en sluit aan bij kerndoel 40 (verscheidenheid en eenheid), 41 (overeenkomsten en verschillen), 47 (grondsoorten en landschappen).
  • Soort les: onderzoekend

Groep 1-2: Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet!

  • In deze buitenles gaan de kinderen in groepjes in de belevingstuin op pad met een rups en doen verschillende opdrachten rondom de 5 zintuigen.
    De kinderen ontdekken hun eigen zintuigen maar ook hoe de zintuigen werken bij verschillende dieren.
  • Bij slecht weer of op verzoek kan de les binnen uitgevoerd worden. Dan worden de opdrachten uitgezet in de verschillende zalen van het museum
  • De les is gebaseerd op de museumtuin en de zalen Twente van Dichtbij en Planten en Dieren van Twente en sluit aan bij kerndoel 39 ( milieubetekenissen, verwondering, zintuigen), kerndoel 40 (verscheidenheid en eenheid, relatie met de omgeving en instandhouding).
  • Soort les: kennismakend

Groep 3-4: Sporen in het bos

  • eol kerkewei 2014 (6)Speurtocht in het museum, met pootafdrukken en aanwijzingen gaan groepjes in de zalen op zoek naar 10 verschillende soorten bosdieren.  Aan het eind van de speurtocht moeten de kinderen de pootafdrukken en de dieren met elkaar verbinden in een sporendomino.
    Als afsluiting krijgen de kinderen uitleg over de overlevingstrucjes van de dieren en mogen ze in groepjes het museum bekijken.
  • De les is gebaseerd op de zalen Twente van Dichtbij en Planten en Dieren van Twente en het landschap Noordoost Twente.Bij het ontwikkelen is gekeken naar de inhoud en activiteiten van kerndoel 40 (verscheidenheid en eenheid,
    instandhouding, relatie met de omgeving), 41 ( overeenkomsten en verschillen) en 47 landschap bos.
  • Soort les: onderzoekend

Groep 3-4: Fossielenvinder

  • Tijdens deze reis door de tijd leren de kinderen dat er ooit mammoeten leefden in Nederland maar ook dat Nederland onder water lag en in de tropen. In groepjes doen de kinderen verschillende opdrachten met fossielen die ze echt mogen aanraken. Met chocolade-koekjes kunnen ze ook zelf uitproberen hoe veel geduld een paleontoloog moet hebben om een fossiel bloot te leggen. De les begint bij het mammoet skelet en eindigt bij de dino-eieren.
  • De les is gebaseerd op de Werkkamer van Meester Bernink en de Oertijdzaal. Bij het ontwikkelen is gekeken naar de inhoud en activiteiten van kerndoel 40 (verscheidenheid en eenheid, instandhouding, relatie met de omgeving), 41 ( overeenkomsten en verschillen), 47 (landschappen), 49 (bergen, de stuwwallen van Twente) en 51( informatie over heden en verleden en historische bronnen).
  • Soort les: kennismakend en onderzoekend

1 april 2014 (1)Groep 3-4: Wonderryck der Bijen

  • Met mooi weer zal op het terras een echte imker uitleg geven over de bijen, daarna bekijken de kinderen in groepjes de bijenkasten en gaan ze in de belevingstuin als bijen opzoek naar de beste bloemen. Als afsluiting kunnen de kinderen verschillende soorten honing proeven en het museum bekijken.
  • De les is gebaseerd op de Bijentoren in de belevingstuin en de museumzaal Planten en Dieren van Twente. De les sluit aan bij de inhoud en activiteiten van kerndoel 40 (verscheidenheid en eenheid, instandhouding, relatie met de omgeving), 41 ( overeenkomsten en verschillen, bouw en voortplanting van planten, voortplanting van dieren).
  • Soort les: kennismakend
  • Vanwege het bijenseizoen is deze les vanaf maart/april tot en met september te boeken

Groep 1-4 Belevingstocht Graancirkels van Mander

  • Buitenexcursie in de gemeente Tubbergen bij de Graancirkels van Mander.  De leerlingen gaan samen met een natuurgids van Natura Docet Wonderryck Twente bij de graancirkels de natuur verkennen aan de hand van een paar kleine opdrachten.
  • mop graancirkels mander (7)De wandeling is gebaseerd op het landschap Noordoost Twente en heeft verbinding met de zaal Twente van Dichtbij in het museum. Bij het ontwikkelen is gekeken naar de inhoud en activiteiten van kerndoel 40 (verscheidenheid en eenheid, instandhouding, relatie met de omgeving), 41( zintuigen en bouw & voortplanting van planten) en 47 (recreatie, wandelroutes en wandelpaden).
  • Soort les: onderzoekend
  • Excursie kan ook in andere natuurgebieden gegeven worden