Basisonderwijs bovenbouw

Groep 5-6: Prooi of roofdier

  • DSC_0012+De leerlingen onderzoeken zelf via 10 verschillende opdrachten de verschillen tussen prooi en roofdieren. Ze ontdekken en ervaren de aanpassingen van prooi en roofdieren die nodig zijn om te overleven in de natuur. In tweetallen lopen de leerlingen door de zalen waar de opdrachten staan opgesteld tussen vogels, zoogdieren, vlinders, schedels en kaken. Als afsluiting worden de antwoorden besproken en blijkt dat sommige roofdieren ook prooidieren zijn
  • De les is gebaseerd op de Wonderkamers van het museum en op de zaal Twente bij Nacht. De les sluit aan bij de inhoud en activiteiten van kerndoel 40 (verscheidenheid en eenheid, instandhouding, relatie met de omgeving) en 41
    (het eigen lichaam, overeenkomsten en verschillen)
  • Soort les: onderzoekend

 

arno (61)Groep 5-6: Weet wat ik eet!

  • Tijdens dit braakballenpracticum gaan de leerlingen zelf aan de slag met een uilenbraakbal. Het bezoek begint met een korte introductie over uilen, wat eet een uil en hoe jaagt een uil, verder wordt het skelet van de muis en de mens bekeken aan de hand van de gevonden botjes. Als afsluiting van het practicum proberen ze een onder- of bovenkaak uit de braakbal te determineren. Daarna worden de verschillende soorten uilen en roofvogels in het museum bekeken.
  • De les is gebaseerd op de zaal Twente bij Nacht en de Wonderkamers van het museum. De les sluit aan bij de inhoud en activiteiten van kerndoel 41 (het eigen lichaam, overeenkomsten en verschillen) en 40 (verscheidenheid en
    eenheid, instandhouding, relatie met de omgeving)
  • Soort les: onderzoekend

Groep 5-6: Expeditie Wildernis

  • Expeditie Schoolreis is een spannende dag buiten rondstruinen in samenwerking met Natuur en Milieu Overijssel. Kinderen beleven onvergetelijke avonturen in de Twentse natuur bij Denekamp. Ze kijken door de ogen van de haas, de das, de kikker en de torenvalk. Met klauteren, sluipen, bouwen en voedsel zoeken worden de kinderen stoere bosbewoners. De dag draait om het beleven van de natuur, avontuur en heel veel plezier. Enthousiaste expeditiegidsen zorgen ervoor dat iedereen mee kan doen en het naar z’n zin heeft. De zondagse kleren kunnen thuisblijven
  • Het schoolreisje heeft twee varianten: een hele dag buiten in het bos of ‘s ochtend bij Natura Docet Wonderryck Twente en ’s middags naar buiten in het bos. Expeditie schoolreis is in samenwerking met Natuur en Milieu Overijssel ontwikkeld

Groep 5-8: Buitengewone Beesten

  • Op onderzoek met een onderzoeksboekje gaan de leerlingen door de 3 zalen van de tijdelijke tentoonstelling Buitengewone Beesten. 6 verschillende verteldieren geven aan waarom zij zo bijzonder zijn. Een schildpad-embryo, een albino bultrug, de siamese krokodil tweeling, een cycloop biggetje, de lijger met een leeuw en tijger als ouder en het laatste dier is Max het fantasiedier. Met behulp van de 12 opdrachten leren de kinderen van alles over deze buitengewone dieren, over foutjes in de natuur.
  • Het onderzoek is gebaseerd op de ontwikkeling van dier en ook mens en sluit aan bij kerndoel 40 (verscheidenheid en eenheid en instandhouding), kerndoel 41 (voortplanting van dieren)
  • soort les: onderzoekend

Groep 7-8: Tot op het botaangepast voor website

  • Gewapend met een dossiermap met 11 verschillende opdrachten over botten gaan de leerlingen in 2-tallen het hele museum door. Het bezoek begint met een digitale presentatie over botten en daarna lopen de leerlingen langs de verschillende opdrachten met dierenbotten, fossiele botten, skeletten, kaken en schedels.
    Niet alleen het nut van botten komt aan bod maar ook de mogelijkheden van botten. Als afsluiting krijgen de kinderen allemaal een winegum (gemaakt van gelatine, beendermeel!!)
  • De les is gebaseerd op de Wonderkamers van het museum en sluit aan bij de inhoud en activiteiten van kerndoel 41 (het eigen lichaam, overeenkomsten en verschillen) en 40 (relatie met de omgeving)
  • Soort les: onderzoekend

Groep 7-8: Loepzoeker

  • rietslenke (6)Tijdens dit buitenpracticum onderzoeken de leerlingen bodemdieren of diertjes uit de vijver van de belevingstuin. In kleine groepjes verzamelen ze dieren en bestuderen hun uiterlijk, bouw en ontwikkeling. Na afloop van het verzamelen worden de dieren getekend en is er gelegenheid om het museum te bekijken. In de verschillende zalen is een link te maken met de dieren die buiten gevonden zijn.
  • De les is gebaseerd op de Belevingstuin van het museum, de zaal Planten en dieren van Twente en Funky Forest. De les sluit aan bij de inhoud en activiteiten van kerndoel 40 (verscheidenheid en eenheid, instandhouding, relatie met de omgeving) en kerndoel 41 (het eigen lichaam, overeenkomsten en verschillen)
  • Vanwege het seizoen is deze les van april t/m september te volgen.
  • Soort les: onderzoekend

Groep 7-8: Excursie Lutterzand

  • Tijdens deze excursie krijgen de leerlingen in het Lutterzand uitleg over het ontstaan van het Twentse landschap, de ijstijden, tropische tijden, het meanderen van de dinkel. De wandeling gaat langs verschillende belangrijke punten in het Lutterzand.
  • De les is gebaseerd op de Oertijdzaal en sluit aan bij de inhoud en activiteiten van kerndoel 47 (landschappen, recreatie) (verscheidenheid en eenheid, instandhouding, relatie met de omgeving) en kerndoel 51 (tijdsaanduiding, tijdsindeling en informatie over heden en verleden, en historische bronnen)
  • Soort les: kennismakend
  • De excursie kan gecombineerd worden met een bezoek aan het museum en kan in overleg worden uitgebreid met opdrachten